Marabou + pannacotta = sant

Pannacotta är något som de flesta gillar, Marabouchoklad likaså. Här kommer ett riktigt mumsigt tips till alla er efterrättsälskare, som jag snappade upp häromdagen. Det var faktiskt min pappas sambo som gjorde det på en kräftskiva i slutet av sommaren, och jag föll som en fura - herregud, vad gott det var! Igår när vi hade lite middagsbjudning med några vänner som kom över så bestämde jag mig för att bjuda dem på denna enormt goda dessert. Den är även jättelätt att göra, så ni borde absolut testa. Tyvärr tog jag inga bilder, så ni får en fin Google-bild på spektaklet istället. 
 
RECEPT:
6 portioner

3 gelatinblad
2OO gram Marabouchoklad
(jag valde vanlig mjölkchoklad, men kan tänka mig att även
apelsin- och mintkrokant blir hur gott som helst!)
6 dl vispgrädde
6 msk socker

GÖR SÅHÄR:
Lägg gelatinbladen i blöt och låt dem ligga i cirka 5 minuter innan du tar upp dem och kramar ur vattnet ur dem. Medan du väntar kokar du upp sockret tillsammans med vispgrädden. När det börjar koka tar du av kastrullen från plattan och låter det svalna lite. Bara lite. Dela chokladen i grova bitar (jag bröt den bara i 24 bitar eller något sådant) och lägger i den i den varma gräddblandningen. Blanda tills chokladen har smält och smeten har blivit jämn och fin. Lägg sist men inte minst i gelatinbladen och låt även dessa smälta i blandningen. Du kan servera i små glas, cocktailglas eller liknande. Jag valde mini-ramekiner (vilket man kan köpa här och var; förslagsvis på Överskottsbolaget eller Chilli som har dessa till billiga priser) som jag portionerade upp min smet i. Ställ in i kylen och låt svalna i ett par timmar, gärna över natten om det finns möjlighet (men det fungerar också med 3-4 timmar i en relativt kall kyl).

Kan serveras med jordgubbar, men är god som den är!



Bild från google.com



Kommentarer
Josefin Berenslöv

Ser och låter riktigt gott! Jag tänker nog prova att göra med apelsinkrokant eftersom det är det godaste som jag vet :)
Bra blogg!

/Josefin Berenslöv

Svar: Du borde verkligen testa det! Jag ska lägga ut recept om cupcakes med frosting på Marabous apelsinkrokant också, det får du inte missa :)
dinnerisserved.blogg.se


Blogg: http://josefinberenslov.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: