Jappmousse

Jag spinner vidare lite på det här med att ge er recept på goda desserter med inslag av folkkära chokladsorter. Detta är ett riktigt mumsigt recept gjort med hjälp av den goda baren Japp! Första gången jag fick nyss om detta recept var via Blondinbellas blogg för en massa år sedan. Jag har provat att göra det flera gånger, både med mörk choklad och vanlig blockchoklad. Det sistnämnda får en mer knäckig smak, medan det första ger en chokladig smak. Man väljer givetvis själv det man önskar!

RECEPT:
8 portioner

175g mörk eller ljus blockchoklad
2st dubbla Japp
4st äggulor
3 msk socker
1 krm salt
4 dl vispgrädde

GÖR SÅHÄR:
Börja med att smälta chokladen tillsammans. Tänkt på att hela tiden blanda runt då Jappen kan vara lite svårsmält. Vispa ägg, socker och salt tills det blir fluffigt, förslagsvis med en elvisp. Rör ner den smälta chokladen i din ägg-socker-och-salt-smet. Vispa grädden tills den blir hård { konsistensen på moussen blir hårdare ju hårdare du vispar grädden } och vänd sedan ner ca 1 deciliter utav den vispade grädden i den övriga smeten. Blanda tills detta är slätt innan du vispar ner resten. Portionera upp i skålar, ramekiner eller glas, och ställ sedan i kylen för att stelna. Detta serveras bäst som det är!



Bild från google.com

Kommentarer
PEB

Varför lurade du in mig hit? Sånt här ska jag inte hålla på med :) Blir nog ändå att jag provar något recept (på en lördag förstås ;) )

Svar: Åh vad roligt att höra, du får berätta hur det blev sedan :D hihi
dinnerisserved.blogg.se


Blogg: http://peb.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: